“Crosskey haluaa olla toimija, joka kattaa kaikki pankin tarvitsemat järjestelmät”, kiteyttää yrityksen myynti- ja markkinointijohtaja Alexander Aminoff.
Crosskey on Ahvenanmaalta lähtöisin oleva yritys, joka on perustettu vuonna 2004. Näin ollen yritys juhlii tällä viikolla 15-vuotissyntymäpäiviään. Myynti ja markkinointijohtaja Alexander Aminoffin sanojen mukaan Crosskey on satavuotiaan äidin teini-ikäinen tytär. Tällä hän tarkoittaa sitä, että Crosskey on jo 100 vuotta toimineen Ålandsbankenin omistuksessa oleva tytäryhtiö, joka on kuitenkin eriytetty sen toiminnasta. Tämä takaa Crosskeylle vankan kokemuksen pankkitoiminnasta. Yritys pyörittää tällä hetkellä 270 hengen henkilöstöllään muun muassa Ålandsbankenin sekä S-pankin tietojärjestelmiä. Tarjooma koostuu pankkiliiketoiminnan järjestelmistä: kortti- sekä varainhoitojärjestelmästä. Loppuasiakkaiden kokonaismäärä on S-Pankin myötä yli 3 miljoonaa.
Aminoff kertoo Crosskeyn olevan juuri pankkitaustastaan johtuen oiva “ohituskaista” kuluttajasovelluksiin tähtääville fintecheille, koska nämä tarvitsevat sekä järjestelmätoimittajan että lainsäädännön edellyttämät luvat toimintansa pyörittämiseen. Crosskeyn avulla voi joko jopa perustaa oman pankin tai solmia kumppanuussopimuksen jo olemassa olevan pankin kanssa. Ratkaisun saa helposti yhdessä paketissa. Crosskey haluaakin yrityksenä toimia perinteisten pankkien ja uusien fintech-yritysten välissä yhteistyön mahdollistajana. He eivät halua olla pelkkä järjestelmätoimittaja vaan kumppani, joka tarjoaa kokonaisvaltaisia palveluja ja ratkaisuja.
Strategian kulmakivinä asiakaslähtöisyys, kestävyys ja uusiin liiketoimintoihin panostaminen
Crosskeyn toiminnan perustana on asiakaslähtöisyys.
Crosskeylla asiakaslähtöisyys tarkoittaa, että asiakas saa juuri sitä, mitä hän tarvitsee. Sen takaa tarjooman modularisointi eli jakaminen pieniin osiin, joista asiakas voi valita omiin tarpeisiinsa sopivat osat. Näin on tehty myös Open Bankingin puolella. Yritys onkin viime aikoina panostanut Open Bankingiin paljon, vaikkeivat kaikki sen tulevaisuuden mahdollisuudet ole edes vielä selvillä. Crosskey on myös liittynyt fintech-yhteisöjen jäseneksi niin Suomessa kuin Ruotsissakin, sillä he ovat halunneet verkottua ollakseen aallonharjalla alan kehityksessä.
Yrityksen Open Banking -palvelu koostuu kolmesta eri osa-alueesta: regulaation täytäntöönpanosta, teknisestä pankkien rajapintojen yhdistämisestä (multibanking aggregation) ja varsinaisesta Open Banking -palvelusta. Tekninen pankkien rajapintojen yhdistäminen mahdollistaa esimerkiksi listauksen kaikista pankkitileistä. Kysymys kuitenkin kuuluu, että mitä sen jälkeen? Aminoffin mukaan kehityksessä ei olla vielä niin pitkällä, että tähän osattaisiin täysin tarkasti vastata. Varmaa kuitenkin on, että Open Banking –saralla tullaan pääsemään mielenkiintoisiin ratkaisuihin pohdittaessa, millaisia palveluita voidaan luoda PSD2-lainsäädännön mahdollistaman pankkien rajapintojen avautumisen myötä.
Crosskeyn strategian ytimessä on myös kestävyys. Heidän kauttaan kuluttajille tarjoittuihin palveluihin kuten tileihin ja kortteihin voidaan niin sanotusti leipoa kestävyys sisään, jolloin jokapäiväisestä pankkiasioinnista tulee kestävää kehitystä. Hyvä käytännön esimerkki tästä on Ålandsbankenin Åland Index-laskentajärjestelmä, jolla voi seurata mobiilipankissa korttiostosten aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä ja siten omaa hiilijalanjälkeä.
Crosskeyn eteenpäin katsovan strategian seurauksena yritys onkin vahvasti kasvamaan päin.
“Monia uusia asiakkaita on tulossa ja olemme juuri ostaneet Model IT:n, yhden Suomen johtavista omaisuudenhoitomarkkinoilla toimivista yrityksistä”, Aminoff paljastaa.
Comments